tisdag 31 maj 2011

En underbar trip

Har haft en helt underbar tripp till Tallinn med min älskade man. Inga missöden på hela resan, allt gick som smort.

Vi startade i lördags med en bussresa som blev lite längre än planerat tack vare eller på grund av Stockholm Maraton. Väl på båten fick vi en trevlig hytt med sjöutsikt. Middagen avnjöts i en trevlig restaurang ombord. Det var ju inte någon direkt partybåt så kvällen i baren blev lugn.
Väl i Tallinn på söndag förmiddag var vi med på en intressant guidad buss och promenad tur. Vi fick se otroligt mycket av Tallinn med omnejd både från bussfönstret och till fots. Well spent money. Fick veta mycket mer än om vi gjort turen själva. När rundturen var slut fortsatte vi på egen hand. Lunchade på ett ställe jag hittade förra året. De har världens godaste vitlöksbröd och till det åt vi fisksoppa. Vi hade bestämt att äta inhemsk mat. Tallinn har hur många internationella restauranger men vi ville äta lokalt. Efter lite eftermiddagsvila på hotellet hittade vi en liten trevlig restaurang i källarvalv där vi åt vildsvin med kantarellsås, såsen var nog den godaste jag ätit i hela mitt liv tror jag.

Måndagen ägnade vi åt shopping. Lunch åt vi på Estlands svar på Max, smakade som en vanlig hamburgare. På Wine store shoppade vi en massa flytande godis innan det var dags att gå ombord på båt nummer två som tog oss tillbaka till Stockholm. Måndagkväll blev det lite rejälare barrunda. Riktigt trevligt.

Med expansiva resväskor att packa allt i så hade vi inte mer packning med oss hem bara tyngre. Väl hemma blev det upp packning, tvättning, nedpackning och matinköp. I morgon bär det av till sommarstugan för att tillbringa resten av långledigheten där.