söndag 17 oktober 2010

Borta väldigt bra men hemma bäst eller.........


Veckan som gått har varit hektiskt på jobbfronten både för mannen och mig. Han har jobbat med sitt projekt och jag har planerat och hållit en utbildningsdag. För mig bröts det lite i torsdags när trivselgruppen på jobbet ordnat en resa till Måltidens hus i Grythyttan men god mat och trevligt sällskap. När jag väl är hemma så är jag snabb med att dra på mig pyjamasen och kura ner i soffa eller säng. Läser eller slötittar på tv och känner mig allmänt osocial. Det är höst det.

I helgen har mannen och jag varit i Stockholm och myst. Det var mannens födelsedagspresent som skulle avnjutas. Konsert med Blue Man Group på Göta Lejon. Annorlunda men rolig att se. Inte ett ord yppades av de medverkande blåa männen under den 90 minuter långa konserten, men man förstod allt ändå. De hade en dialog med publiken i alla fall. Innan konserten åt vi middag på Akkurat, en mysig pub/restaurang. Vi åt deras specialitet, musslor. Jag åt en Provensalsk kryddning med mycket vitlök och örter, mannen gick på den med Roquefort och bacon. Vin och öl, kaffe och avec samt en liten choklad tryffel. Ojojoj, vad mätta vi var när vi promenerade genom söder till Göta Lejon.
Efter konserten och ytterligare en promenad så trynade vi faktiskt in tidigt på det lilla pensionatet vi bodde på. Det var ett litet trevligt ställe, inrymt i ett hyreshus på Hornsgatan. Frukosten blev annorlunda. Hade väl räknat lite med en hotellfrukost i miniformat, men det blev väldigt spartanskt. Plastförpackade mackor och kaffe, lite juice och fil, det var alles. Vi blev i alla fall mätta. Tog tåget hem efter en hamburgerlunch, det krävdes lite fett i dag även om det inte blev sent i går.
SJ var på lördagen exemplariskt I tid och allt funkade perfekt. Förvånande. I dag gick det inte lika bra. Total förvirring på Stockholms central när de började byta nummer på vagnarna. Vagn 15 skulle vara obokad men vi missade den så den blev snabbt full. Vi satte oss i en annan vagn, fullt medvetna om att vi när som helst skulle bortkörda av någon som bokat platsbiljett. Döm av vår förvåning fick vi sitta kvar hela vägen hem.

Nu är vi hemma igen efter en väldigt trevlig kort visit i huvudstaden. Det kommer snart att bli en till, det får göras lite planer här. Nu blir det slapp söndag kväll innan ytterligare en hektisk vecka drar i gång. Fullt ös hela veckan för både mig och mannen, då är det skönt att man laddat batterierna som vi gjort den här helgen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar