lördag 23 oktober 2010

Ibland ser man inte skogen för alla träd

Enligt Wikipedia är detta definitionen på fördomar: En fördom är ett förutfattat antagande om någon eller något, grundat på tillämpning av en stereotyp uppfattning om en grupp som den eller det som är föremål för fördomen anses tillhöra.

Fördomar är ett intressant fenomen. Jag är fullt medveten om att jag har många fördomar. Alla har dem. Skulle någon säga att de inte har några fördomar så tror jag helt enkelt inte på dem. Är det inte så att de inte vet om det själva så ljuger de för sig själva. Bigtime!!!!

De sista dagarna har jag funderat mycket på hur jag uppfattar världen runt omkring mig och i en förlängning hur världen uppfattar mig. Där kommer fördomarna in på ett väldigt konkret sätt.

2 kommentarer:

  1. Hej vännen!
    Jamen, att livet bara rusar på just nu är nåt jag bara kan nicka och hålla med om!
    Men som du såg på min blogg så har livet sina ljuspunkter. :)
    Hmm, åker jag förbi Örebro när jag åker ner till Halland?
    Saknar...
    *kramar*

    SvaraRadera
  2. Det finns väl två vägar om Vättern ner till Halland från Stockholm, men en av dem går över Örebro =)

    SvaraRadera