söndag 21 februari 2010

Nu räcker det med vinter

Jag älskar årstidernas växlingar och tycker att varje årstid har sin charm, men nu har jag nått min gräns när det gäller snö. I går snöade det hela dagen och det var inte lätta att ta sig varken till eller i från jobbet. I morse fick jag pulsa till bussen 06:10 eftersom det bara går en buss i timmen på söndagar. Ville vara säker på att komma med den enda bussen den timmen så jag skulle kunna lösa av kollegan som jag vet ville hem och sova efter nattpasset. Bussen skulle gå 06:15, men då syntes ingen buss till. Det gick ytterligare fem minuter innan bussen kom och då var känseln i tårna borta trots lammskinnsskor med ull foder i. Väl framme till jobbet insåg jag att landstinget inte tycker att det är viktigt att det är plogat framför mindre enheter (vet inte hur det såg ut vid USÖ) eftersom jag fick pulsa över hela parkeringen och kliva över en stor vall för att komma in genom dörren. Frös hela förmiddagen efter den pärsen. Jag vill att vi nu sakta går över till vår, lugnt och stilla. Tak dropp, sol som värmer när man sitter i skuggan och ljusare och ljusare för varje dag som går.

I helgen blev jag lite vemodig. Insåg att om mindre än en månad ska jag byta jobb. Jag kommer helt förlora all patientkontakt, och jag kommer även att helt byta arbetskamrater. Jag har jobbat inom sjukvården i den patientnära omvårdnaden i nästan 25 år med några några års undantag för barnafödande och utbildning. Det kommer att kännas vemodigt att lämna det även om jag vet att jag alltid kan gå tillbaka till det. Kommer sakna patienterna, även de rejält jobbiga för de har sin alldeles egna charm. Hoppas kunna hålla kontakten med mina arbetskamrater för de är de bästa man kan ha, men samtidigt vet jag hur svårt det är att man glider i från varandra när någon byter jobb. Ska försöka göra mitt bästa för att det inte ska ske den här gången.

Nu ska jag ta plats i soffan för att kolla lite på OS sändningarna innan det är kvällen här. Alla kanaler som inte sänder OS visar mest skit under dessa veckor så det finns egentligen inte några alternativ. Skidskytte i kväll så det blir kul ändå. Veckan som kommer är tuff med ett extra pass och ett dubbelpass mitt i, men jag avslutar med en helg i Vadstena med total avkoppling. Den som väntar på nåt gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar