måndag 27 december 2010

Får man säga äntligen?




Jag tycker det är skönt att julen är slut. Vardag har ingen negativ klang för mig. Kan bero på att jag befinner mig i ett skede i livet där jag faktiskt bara har mig själv att sköta. Jag behöver inte stressa i väg barn till dagis på morgonen, stressa hem för att fixa med allt som ska fixas när man har småbarn. Jag gillar att ta god tid på mig på mornarna. Därför går jag alltid upp tillsammans med mannen som börjar jobba en timme tidigare än mig. Då hinner jag äta frukost i lugn och ro, läsa tidningen och ta en extra kopp kaffe innan jag går eller cyklar till jobbet. På eftermiddagarna när jag kommer hem behöver jag inte laga mat alls om jag inte vill. Jag kan röja runt hemma om jag känner för det, men jag kan även sätta mig i soffan och bara vara.


Har det lugnt på jobbet nu. Så skönt att kunna göra klart det man börjar med. Telefonen ringer inte och inkorgen i mailen är ganska tom. Ägnat förmiddagen åt att rensa skrivbord och sortera papper som legat alldeles för länge. Nu ska jag ta mig an lite inläsning. Läsa lagtexter är ju så där upphetsande, men det måste ju göras. Bara att luta kontorsstolen tillbaka och lägga upp fötterna på skrivbordet och börja läsa.
Kanske ska säga nåt om julen också. Den var bra, lagom doser av allt. Släkt, mat, bio och lugn och ro hemma. Julklappar fick jag också och mannen var den som gav mig det bästa. Ett fårskinn att värma ryggen med på soffan och en kaffemaskin. Han vet hur jag ska smälta. Är jag bara varm och får kaffe i lagom mängder är jag lätt att ha och göra med.
Nyår firas hos syster i Halland. Shoppingtur till Ullared ska vi också hinna med. Har sett att de har kaffekapslar till min maskin så nu ska det shoppas. Sen är det vardag igen och sen ladda för vårterminnen och kavla upp ärmarna och köra hårt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar