söndag 11 oktober 2009

Fiskehelg i höstrusket

I fredags bar det av till stugan för en helg i hösrusket. Det var riktigt utkylt när vi kom dig, men en varm brasa gjorde susen. Mysigt med brasa och tända ljus tillsammans med mannen i mitt liv.

På lördagsmorgonen packade vi matsäck och riggade båt och gav oss ut i blåsten. Ganska snabbt fick vi ett dubbelhugg med en röding och en öring, sen blev det inget mer på hela dagen. Vi hade ändå en skön dag ute på sjön. Stannade vid en brygga och käkade lunch. Solen sken under stor del av dagen och det var underbart skönt trots gungningen.
Mannen hade glömt boxerkortet så vi slapp se matchen mellan Sverige och Danmark. Kollade istället på Här är ditt liv med Sven Wollter. Kanske lite svenssonaktigt men det var nice. Eldade på rätt bra i kaminen så det blev olidligt varmt enligt mannen men jag tyckte det var skönt.

Söndag morgon samma procedur med matsäck, med en skillnad. Jag glömde mattermosarna på bänken i köket. Allt annat var med så i godan ro åkte vi ut på sjön. Det började bra med PB på röding. Fika på f.m helt ok. Sen när mannen började känna sig hungrig så kom chocken. Termosarn med ärtsoppa stod kvar på bänken i köket. Som tur är har mannen god erfarenhet på fiske och strul med mat så han hade några påsar varma koppen i ryggan som reserv. Vi överlevde sålunda dagen och det blev ärtsoppa när vi kom i land istället.
Blev tidig i land gång i dag eftersom jag ska jobba i morgon och var tvungen att ta bussen tillbaka till stan. Mannen är ledig i morgon också så han stannar kvar och får en fiskedag till. Det är inte lätt att få ihop scheman så vi blir lediga helt samtidigt, men det funkar ganska bra.
Nu ska jag lägga mig och sova och ladda om för en hektisk vecka en jobb alla dagar utom fredag. Längtar redan till nästa långledighet, då kanske det blir mer fiske om vädret tillåter.

1 kommentar:

  1. Vilken baddare!! Grattis, den var riktigt fin.. Vad vägde den? Närmre 4 kilo?

    SvaraRadera