lördag 24 oktober 2009

Så mycket åsikter om allt

Känns som min hjärna bubblar lite för mycket ibland, måste sortera lite.

Är mitt inne i en långledighet som började i onsdagseftermiddag. Efter jobbet tog jag mitt pick och pack och åkte med bussen till Askersund för vidare färd till sommarstugan. Bussen var framme i god till för anslutning och jag ställer mig som den snälla svenska jag är på rätt hållplats och väntar. Ingen buss kommer. Läser noga på alla informationstavlor, jo det SKA gå en buss 18:45. Försöker ringa mannen, inget svar (bitvis dålig mottagning på landet). Sen kommer det en buss, som passerar mig bara, sen ytterligare en. Får till slut fatt på mannen som kommer och hämtar mig. Mailar direkt länstrafiken om händelsen, som svarar att det är Weidermans buss som har den turen så de hänvisar till dem. Får svar från Widermans buss på fredagen. Svaret får mig att bli väldigt fundersam. De ber om ursäkt för det inträffade och skyller på den mänskliga faktorn, chauffören har nämligen glömt turen. Hur kan man glömma det? Turen går varje vardagkväll 18:45. Den mänskliga faktorn? Jag hade tur som kunde ringa efter skjuts men jag hade lika gärna kunnat varit strandsatt på buss stationen i Askersund utan någon skjuts att ringa efter. Dålig service. Man uppmuntras att åka kommunalt, men då måste servicen vara bättre än så här.

Upprörd över att Biljana Plavic, som gjort sig skyldig för folkmord och etnisk rensning, kan släppas efter 6 år för att hon skött sig under fängelsetiden. Om Adlof Hitler inte tagit livet av sig i bunkern utan blivit tagen av de allierade och ställd inför rätta o dömd till fängelse, hade världen då accepterat att han blivit släppt i början av 50-talet för att han uppfört sig bra? Eller nån annan massmördare som Saddam Hussein eller Idi Amin? Jag är inte säker på det. Det är inte synd om den här gamla damen som ser så rar ut, hon gav order om folkmord. Hon drar själv paraleller mellan sig själv och Rudolf Hess. Hon säger att han hade det bättre i Spandau än vad hon har det på Hinseberg. Rudolf Hess var dömd för brott mot mänskligheten till livstids fängelse. Han dog i Spandau 1987.

I går fick jag en kalldusch när jag lyssnade på nyheterna. SKL planerar att säga upp det avtal som jag själv var med och kämpade för att få till förra året. Hur kan de återigen underminera svensk sjukvård genom att i praktiken sänka våra löner. Gång på gång läser vi om fel som begås i vården så att människor blir lidande eller avlider. 3000 personer om året dör i svensk sjukvård pga vårdskador. Kom inte och försök inbilla mig att den siffran inte har något med arbetsbelastning och besparingar att göra. Att arbetsgivaren inte ser vad det är vi gör utan tänker en sjuksköterska är en sjuksköterska t ex. Om man satte in mig på en kirurgisk avdelning skulle det vara en katastrof t ex, jag har 24 års erfarenhet av psykiatri. En sjuksköterska är inte en sjuksköterska, vi har alla olika utbildningar och specialområden. I en omorganisation är det populärt från arbetsgivaren att se förbi detta och då kommer tredje person att bli lidande. Nu ska det sparas ännu mer, vi ska inte få vår avtalade löneökning nästa år för att vi ska ta vårt samhällsansvar i lågkonjunkturen. Jag tar mitt samhällsansvar varje arbetsdag jag gör. Jag tar hand om de som i högerregereingens hamnat ännu längre ut i utanförskapet.

Nu ska jag lugna mig lite och ägna dagen åt att bara vara. Skickat ut mannen och svågern i båten så nu ska jag lösa melodikrysset och senare ägna dagen åt mina nya böcker. Regntunga skyar ute gör att jag kan vara inne hela dagen med gott samvete och kanske odla fler åsikter om allt och alla.

1 kommentar:

  1. Jäklar vad bra skrivet!! Jag skriver under på vartenda ord!

    SvaraRadera