söndag 27 december 2009

Slutet för det ena och början på det andra

Så var julen avklarad. Det var med blandade känslor jag startade julfirandet i onsdagskväll med glögg och julklappsbyte med mannen. Jag har som sagt var jobbat mer eller mindre varje jul de sista tio åren så jag var lite ringrostig.

Julafton bar det i väg till mannens syster för familjejul. De kör hela kittet. Julbord, Kalle Anka, promenad, dans kring granen, julfika och sedan ska tomten komma. Yngsta barnet i familjen är 10 år och tror inte på tomten men mannen ska ändå klä ut sig varje år. Hans pappa gjorde det så länge han levde och på den tiden var yngsta barnet i övre tonåren. Djup tradition. Julklappsutdelandet tog sina modiga timmar eftersom man delar ut en klapp åt gången och sen ska alla titta på medan man öppnar och sen ska man tacka och vara glad. Jag hade varit lite snäll i alla fall. Ringen jag fick av mannen var min favorit så klart. Egengjorda presenter från barn är kul och när tonåringar utvecklar presentinslagning till en konstform blir det väldigt roligt. När alla julklappar var öppnade väntade lite vickning och sedan var det dags att åka hem.

På juldagen vankades det jullunch hos mina föräldrar. Vi åkte bara upp över dagen eftersom det skulle bli oväder så att det var lika bra att åka hem. Jag fick mig min årliga lutfisk och det gjorde mig glad hela dagen.

När annandagen kom så slapp vi i alla fall juldagen då svärmor bjöd på "vanlig" mat. Gott var det i alla fall. En hederlig söndagsstek trots att det var lördag smakade underbart efter all julmat. Kvällen avslutades med sällskapsspel och mitt och mannens lag vann 2 av 3 partier så det kändes bra.

I dag är det stora slapparedagen. Vi ska ta oss igenom Sagan om ringen filmerna eftersom mannen aldrig sett dem i sin helhet och i kronologisk ordning. Måste ju se till att han får sin bildning. Jag har sett dem flera gånger så jag njuter mest av att bara vara i dag. Laddar inför veckan som kommer. I morgon hämtar jag nyckeln till nya lägenheten sen bär det i väg till IKEA för en del inköp som jag planerat länge. Tisdag ska jag packa ner det mesta som är kvar för att kunna börja köra kartonger på onsdag. Inte riktigt spikat än när det stora lasset med möbler går men antagligen blir det i helgen någon gång. Sen är det bara att vänta på syrran som ska komma och göra flyttstädningen.

Nyår kommer vad det verkar bli en lugn historia men alla planer är inte klara än. Umgås med nära och kära med lite god mat och dryck är vad jag helst vill göra. Raketerna kommer antagligen avnjutas från Storbron.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar