lördag 5 december 2009

December

Det är så här jag vill att vintern ska se ut. Var det inte så det var när man var liten. Jag har inga minnen av en pissig regnig vinter från min barndom, men det kanske är hjärnans sätt att plocka bort tråkiga minnen. Nu regnar det igen efter några kalla rimfrost dagar. De dagarna var sköna med hög klar luft och solsken.

I går var det den årliga julfesten med jobbet. Var med i festgruppen och vi har planerat och fixat länge nu. Det blev lite grumligt när flera som anmält sig bara skiter i att komma. Hör inte av sig eller bara lämnar ett kort meddelande att de inte kommer. Det känns lite skitnödigt att planera en fest så. Sjukdom och egen begravning är egentligen enda ursäkten att inte komma, det är ju inte direkt så att vi skickade ut inbjudan förra veckan. Alla har ju vetat om detta i flera veckor. Mat beställd till det antal personer som skulle komma, vilket nu gör att vi får betala för slängd mat. De som anmält sig men inte kom skulle fan ha löneavdrag. Jag vet att jag är kategorisk men ibland är egoismen bara för mycket, att man inte kan tänka längre än näsan räcker.

I dag är det lite segt för mig, huvudet spränger och jag är segare än sirap. Blir en lugn dag i dag, i alla fall tills allt i skallen faller på plats. Film på soffan passar bäst i dag. Slutspurten på packning och rensning nu för flyttdagen närmar sig. Någon kväll när tippen har kvällsöppet ska jag med mannens hjälp ta mig dit med allt skräp. Skön känsla att rensa bort allt gammalt skräp. Ut med det gamla och in med det nya.

Tycker synd om mannen i dag. Fisketävlingen blev inblåst så de fick sitta i land och titta på blåten. Stackarn, han har ju sett fram emot det här så länge. Hoppas de kommer ut i morgon så han får fiska lite i alla fall, då blir han glad. Att sitta i land och titta på vågorna är inget som gör en fiskare glad, och jag vill ha en glad fiskare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar