måndag 30 november 2009

Så var det i gång.......

Tillbringat helgen hos mina älskade nunnor i Vadstena. En helg med kroppslig vila och själslig kontemplation och meditation. Inte behöva tänka på vad jag ska äta eller när, endast bara vara i nuet. Det är ett privilegium att få tänka varje tanke klart utan att bli avbruten av något yttre stimuli. Många frågor man har om livet finns inom en men eftersom man aldrig hinner tänka klart så tror man att man måste söka svaret utanför. Att stänga ute yttervärlden gör att man kan gå inåt och faktiskt hitta svaren på de frågor man har. Dessutom får man lite verktyg av nunnorna att faktiskt våga göra det, för det är inte lätt. Att inte kunna slå på tv:n och glömma sina jobbiga tankar när de kommer kan vara jobbigt. När det är tyst så måste man låta tankarna komma och ibland gå. Jag har i alla fall kommit till vissa lösningar på flera funderingar jag haft den här helgen. Bokat en helg till våren redan nu precis som vanligt. Lite tidigare än jag tänkt, men ibland får man bara ta det som finns.

När jag kom hem i går så fick jag ett litet ryck och satte fram ljusstakarna. Jag hade inte tänkt att pynta nåt men eftersom jag vill packa det mesta före jul passar det ju bra att packa ner alla lampor eftersom ljusstakarna inte ska upp i nya lägenheten nu i flytten. Jag känner ingen stress inför julen. Det blir annorlunda i år eftersom jag inte ska jobba, men någon hysteri kommer jag inte ladda upp. Ligger liksom inte för mig liksom. Största delen av tiden ägnar jag åt att packa och förbereda flytten. Min uppgift för julbordet handlade om att göra julgodis. Det ska jag väl klara av en ledig dag. De kommer inte få knäck i alla fall, för det är jag värdelös på. Kommer bli mycket choklad, det är jag säker på.

Nu ska jag starta veckan med att tvätta lite mattor, packa lite grejer, invänta matvaror från handla24 och i kväll ska jag jobba. Veckan kommer avslutas med julfest från jobbet och en ledig helg med ännu mer packning. Mannen åker på fisketävling och kommande helger innan jul är fullbokade så nu måste jag lägga på ett kol när det gäller packning. Lördagen kan vara lite seg skulle jag tro efter festen, men lite ska jag såklart hinna med. En julfest är ändå alltid en julfest.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar