torsdag 17 december 2009

Vad behöver man egentligen?

Fastnade framför ett avsnitt av Oprah i dag. Brukar inte göra det, men i dag var det lite intressant och det fick mig att tänka till lite. Det handlade om att vi är för beroende av elektronik och glömmer bort att verkligen umgås med nära och kära, dessutom handlade det om hur mycket vi har i våra vrår utan att egentligen vara i behov det.

Skulle jag klara mig utan dator, mobil och tv en vecka? Självklart skulle jag det privat. Datorn skulle vara svårt att inte få använda på jobbet, men det antar jag inte ingick i utmaningen familjerna fick. Vad använder jag datorn till som jag verkligen måste? Betala räkningar och mailkontakt med människor och företag. Mobilen då? Sedan jag sa upp det fasta abbonnemanget så är jag mer selektiv när jag ringer. Det är klart vänner och bekanta som jag ringer och smsar gratis till så blir det ju endel, men annars ringer jag de samtal jag måste och gör dem ganska korta. De tv-program som jag verkligen är intresserad av är egentligen inte så många, tv:n står oftast på i bakgrunden eller så vilar jag ögonen på den bara för att jag är trött eller inte har nåt annat för mig. En vecka utan dessa tre saker skulle jag absolut klara av. Det skulle vara lite intressant också, kanske ska prova det. Hade ju en period när jag inte använde datorn på söndagar för att vila mig, kanske ska ta upp det igen. Eller inte. Är jag en slav under tekniken eller väljer jag med omsorg? Det tål att tänka på.

Vad har jag för saker jag egentligen inte behöver då? Ja, eftersom jag just nu håller på att gå igenom alla saker i samband med packningen så vet jag i alla fall vad det jag har. I Oprah skulle de deltagande ge bort 10 saker om dagen i en vecka för att se vad de egentligen behövde. Det behövde inte vara stora saker utan vad som helst man äger. 70 saker som jag äger som jag inte behöver, det skulle jag också fixa. Egentligen är jag på god väg i samband med flytten. En kartong är redan skickad till loppisen. Fler kommer skulle jag tro, jag är ju inte klar än. Eftersom jag är kvinna så skulle säkert ett och annat klädesplagg och ett och annat par skor kunna skänkas i väg också.

Jag har ingen hög lön, för sjutton jag är ju sjuksköterska, men jag har så jag klarar mig och lite till. Jag kommer få en lägenhet jag vill ha och jag har ett jobb som jag älskar. Det jag ibland kan känna att jag saknar egentligen i livet är tid. Jag är en planerande människa så egentligen är det inte ett problem. Det jag skulle kunna göra är att köpa mig tjänster som i dag upptar min tid. Jag har inga problem med det. Handlar väldigt mycket på nätet av det jag behöver och vill ha t ex alla julklappar utom en i år. Kan ju bero på att jag inte gillar att gå i affärer. Handlar mat på nätet, underbart när man inte har nån bil och dåligt med tid. Nästa sak jag funderat på är städningen. Vad skulle det kosta mig med städhjälp, självklart vit städhjälp. Ska kolla upp det.

Mitt nyårslöfte till mig själv i år kommer att bli att ta vara på tiden bättre. =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar