tisdag 4 maj 2010

Kanske ett alternativ - även i det stora hela

Nu står jag inför det faktum att jag måste skaffa en ny telefon. Jag kom på kant med en av mobiloperatörerna så mitt förra alternativ gick åt skogen. Sett mig runt om efter en annan operatör och nu har jag börjat förhandla med mig själv. Först ville jag ha nya flashigaste mobilen men nu har jag fastnat för den här raringen. Ingen touch screen, inga "appar" bara en telefon men de funktioner jag behöver. Förutom att jag kan ringa och skicka sms med den så har den mp3 spelare, radio och en schysst kamera. Jag kan även facebooka om jag så skulle vilja. Jag har rannsakat mig själv om mitt egentliga behov när det gäller mobilen och jag behöver inte mer än det här så varför skapa ett behov av att jag behöver något mer. Dessutom är den miljömärkt.

Har precis lyssnat på ett bok som heter "Lev enklare" av Giséla Linde. Väldigt tankeväckande bok om hur vi lever i dagens samhälle när det gäller konsumtion och livsstil. Jag tror jag ska lyssna på den igen inom en snar framtid för jag tror det är en bok man behöver smälta lite och sen höra igen. Vid första intrycket kan den te sig lite flummig, men den handlar egentligen bara om att tänka efter före. När man står där med en vara i handen tar det bara någon minut att tänka "behöver jag verkligen den här?". Jag vet med mig att många av mina inköp inte är speciellt genomtänkta och jag blir oftast besviken både på mig själv och varan. Jag kommer inte klara av att leva ett år med köpstopp som jag känner det i dag och jag vill inte på något sätt gå mot en asketisk livsstil, men det här med att tänka efter före tilltalar mig. Gjorde det för första gången i lördags ute på IKEA. Jag kom faktiskt bara hem med varor som jag behövde. Glasen som var så fina men som inte får plats i mina skåp fick stå kvar. Samma sak med lite andra grunkor. Det blev ett felköp, men som jag tror att jag med enkla medel kan ändra så jag kan använda det bara jag använder lite tankemöda. Att vänta en dag eller två på ett inköp genom att tänka efter tror jag kan spara både pengar och ilska för mig.

Jag vill istället köpa upplevelser nu. Jag vill göra saker istället för att ha saker. Mannens födelsedagspresent är inköpt och jag kan tyvärr inte skriva vad det eftersom det finns en risk att han kikar. Det är i alla fall en upplevelse som vi båda ska njuta av till hösten. Fick ett erbjudande om en kryssning till Tallin av goaste E i helgen. Efter ett par varv i hjärnan bestämde jag mig för att hänga med. Kostnaden var ju precis densamma som jag får tillbaka på skatten. Dessutom fick jag med storasyster på tåget och så var hennes födelsdagspresent fixad i ett nafs. Båda sakerna ger ju inte bara tillfredsställelsen att ge bort något bra utan också att jag får uppleva något roligt tillsammans med människor jag tycker om. Som Cornelis sjöng "du kan ingenting ta med dig dit du går" ska jag försöka leva. Den dagen jag går igenom pärleporten ska jag inte ha lämnat en massa saker på jorden utan jag ska ha med mig en massa underbara minnen.

1 kommentar:

  1. Ser ut ungefär som den jag har och den fungerar klockrent bra!!

    SvaraRadera