måndag 20 september 2010

En orolig känsla i magen

I går när jag var och röstade blev jag glatt överraskad. Jag tror det var första gången fick köa för att lägga min röst. Bra med stort valdeltagande och att folk tar sin rättighet på allvar.

När det gäller resultatet får jag ont i magen. Jag är allvarligt oroad för 4 år till med en borgerlig regering. Inte för min egen del, just i dag. Jag har har jobb och är hyfsat frisk så jag "tjänar" väl på deras politik, men...... Vilka garantier har jag för att fortsätta vara frisk och kunna sköta mitt jobb? Vad är det som säger att jag inte blir allvarligt sjuk och måste som så många andra stånga mig blå mot FK. Våra unga som inte kommer ut på arbetsmarknaden om de inte kan prestera till 100%. Våra gamla som har mer eller mindre behov av hjälp på olika sätt, kommer de att få tillgång till det. Jag är rädd för att samhället kommer att bli kallare och hårdare. Att behöva kämpa för allt.

Det som kanske är mer skrämmande är att SD kom in i riksdagen. Jag får kalla kårar efter ryggen när jag känner det. Vi kan inte skratta bort galningarna längre, de sitter i vårt parlament. I tyskland i början på 30-talet skrattade man åt en liten man med snelugg som kom med radikala åsikter som gjordes rumsrena en stund bara för att vinna valet. Jag vet att sannolikheten att Jimmie Åkesson ska starta ett massmord av icke önskvärda människor och ett stort krig är väldigt liten, men man måste ha med sig historien för att kunna förstå nuet och förändra framtiden. Hoppas bara att våra etablerade partier faktiskt håller det de lovat att inte samarbeta med dem, men det är också en oro som gnager i magen på mig. Man kan fan inte lita på någon i politiken.

Bra dag att gå på utbildning i dag, hoppas jag kommer att kunna fokusera på utbildningen mellan 9:00 och 16:00.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar