söndag 12 september 2010

Nu är det dags att välja.....


Om en vecka är det val i Sverige. Jag hoppas att alla går man ur huse och tar sin medborgerliga skyldighet på allvar. Det är vi skyldiga alla som lever i länder där man inte får välja, där man inte ens får tycka och tänka vad man vill med risk för att bli dödad.
Jag tycker att det är ett ödesval på ett sätt i år. Jag blir nästan rädd när jag tänker på hur Sverige kan utvecklas vid ett visst valresultat.
För min egen del så kanske det i långa loppet inte spelar nån roll vem som vinner valet. Jag är hyfsat frisk, har ett jobb och en bostad. För mig är solidariteten för andra människor lika viktig när jag röstar. Högern propagerar för valfrihet och det är väl bra, om man har nåt att välja mellan. Om du lever på existensminimum, om du är utförsäkrad från FK, om du är i behov av sjukvård, har då du så många möjligheter att välja. Är det inte så att det du då behöver är ett skyddsnät, ett skattefinansierat skyddsnät?
Jag kommer aldrig kunna rösta för något parti som vill att vård, omsorg och skola ska vara vinstgivande verksamheter för jag är övertygad om att det alltid leder till sämre kvalité. Välutbildad och rätt avlönad personal och rätt bemanning för verksamheten kommer att höja kvalitén.
I "Uppdrag granskning" i veckan visades hur svensk åldringsvård fungerar i Piteå. För några år sedan fick de pris för att vara en bra arbetsplats och en bra miljö för de äldre. Minskade anslag och ändrade prioriteringar har gjort att t ex nattbemanningen på ett boende har minskats med 50 %. Det i sin tur har lett till att de gamla nu låses in utan personal på nätterna. Snacka om ångestökande. Lösning på problemet är enkelt, anställ mer personal. De som jobbade där vittnade ju om att när det fanns personal dygnet runt på avdelningen så var det lugnare, de gamla sov på nätterna och vandrade inte runt i en ångest dimma av att vara inlåsta.
Jag har fått höra att samhället inte bara handlar om offentlig verksamhet utan företagen måste ha förutsättningar för att blomstra också. Självklart, men inte på bekostnad av gamla, sjuka, funktionshindrade och barn.
Jag vill har ett Sverige där vi bryr oss om varandra oavsett plånbok, där alla ska kunna känna sig trygga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar