tisdag 16 mars 2010

It´s the end of an era

Våren känns allt mer i luften nu. Solen och vinden tar sakta bort lite snö och is varje dag. Snart är det nog så pass att jag kan plocka fram cykeln. Det ska visst komma lite regn i slutet av veckan och då kommer ännu mer att försvinna. Längtar efter att isen på Vättern släpper också och att mannen och jag kan fixa till båten innan dess. Han ska fixa motorn och jag ska måla. Är verkligen fiskesugen nu.

Blev inte mindre fiskesugen när jag fick en present av mina "gamla" arbetskamrater i dag. En haspel rulle, så fin och jag vill prova den snarast. De visste verkligen vilken present som jag skulle uppskatta. Fick en blomma också och sånt är ju inte rättvist mot blomman. Nu hade de tänkt till och köpt en hårdblading som inte är så där jätte mycket behov av vatten. Kommer ta med den till mitt nya kontor på måndag så kanske jag kan hålla liv i den längre än om den står hemma.

Nu är alltså min era som sjuksköterska slut, i alla fall för den här gången. 18 år blev det till slut. Kanske jag kommer tillbaka, kanske inte. Den som lever får se. I morgon jobbar jag min sista fackliga dag. Det blev 4 år på det uppdraget. Nu gör jag en helomvändning och börjar en ny karriär. Låter lite töntigt men det är ju det är, även om det inte blir något omvälvande för min livsstil. Jag är ju fortfarande landstingsanställd. Undrar var jag hade varit om jag satsat på en karriär i det privata näringslivet för 25 år sedan. Nej, så ska man inte tänka. Jag har haft väldigt bra 25 år. Lärt mig mycket både på jobbet och av många utbildningar jag gått. Träffa en hel skrälldus med intressanta, underbara, roliga och ibland mindre fördelaktiga människor. Både när det gäller det kliniska arbetet likaväl som det fackliga. Ser fram emot att få minnesgåva till hösten.

I kväll är det tvättstugan som gäller. Tvätta sommarstugans mattor så svärmor kan iordningställa paradiset inför sommaren. Jag skulle gärna hjälpa henne men det är hennes drottningrike och hon bestämmer. Ber hon om hjälp så ställer jag upp, som med mattorna, men annars vet jag att det är lika bra att stå tillbaka och invänta order. Men det känns som sommaren kommer närmare när paradiset fixas till.

1 kommentar: