torsdag 11 mars 2010

Vägskäl i livet


Står inför ytterligare ett vägskäl i livet. Om en vecka ska jag sluta jobba som sjuksköterska som jag gjort de senaste 18 åren. Jag har genom alla år älskat mitt jobb och gör det fortfarande. Många frågar mig varför jag byter jobb, om jag inte trivs osv. Det handlar inte om det. Trots att jag älskar mitt jobb känner jag att jag vill ha en ny utmaning och se om jag på något vis kan göra något annat med den kunskap och erfarenhet jag har. Efter snart 25 år i vården (började som skötare inom samma förvaltning 1:a augusti 1985) hoppas jag att jag har samlat på mig så mycket kunskap att jag ska kunna göra något bra med mitt nya uppdrag. Naturligtvis har vårdarbetet i kombination med mina 4 "fackliga" år gett mig ett intresse för det jag nu ska börja jobba med även om jag får se saker från en annan sida nu, eller kanske blir det samma sida men med nya ögon.
Det är inte enkelt att göra det här. För att skydda hjärnan och hjärtat från avsked har jag lagt av lite på ett mentalt plan. Jag går till jobbet och gör det jag ska precis som alltid, men jag gör inget mer. Nu har jag 2 kliniska dagar och 2 fackliga dagar kvar. Jag gillar inte avsked. På tisdag när jag gör min sista kliniska dag vill jag bara tömma postfack och skåp, lägga nycklarna i chefens fack och diskret smita ut utan några farväl eller kramar. Det samma gäller den sista fackliga dagen på onsdag. Jag är blödig när det gäller sånt här. Inte bra för min image. Tack och lov har jag en vana att sätta upp min hårda fasad och ta till ironisk humor som försvar. Gråter gör jag hemma mot mannen axel.
Jag vet att det är svårt att hålla kontakten när man byter jobb, man lovar att hålla kontakten men det funkar inte alltid. Jag har bestämt mig för att göra mitt yttersta för att hålla kontakten med de arbetskamrater som har varit viktiga för mig och som betyder mycket för mig. Tack vare mail, sms och Facebook tror jag att det kommer funka om alla vill.
I dag har jag ledig dag och är obokad förutom lunch med några goa kamrater. Går mest runt och små plockar här och där. Funderar på att rensa min garderob. Har haft en shopping period nu så jag behöver skicka i väg det jag inte vill ha längre eller det som inte använts på väldigt länge. Hoppas ju på att jag ska få plocka fram vår och sommarkläder snart. Sakta men säkert försvinner snötäcket och det blir varmare och varmare på dagarna. Längtar efter våren och sommaren. Längtar efter att åka ut och fiska, till sommarstugan och kanske bara sitta i solen på balkongen i solen och njuta av livet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar