torsdag 4 mars 2010

Fullt ös

Veckan som gått har haft stora kontraster. Helgen tillbringades i Vadstena hos mina kära nunnor. Kanske var det på grund av lugnet de gett mig som jag klarat resten av veckan. Vädret har ju gjort att det varit nervöst med resandet för mig. Vadstenaresan gick utan problem. Värre var det med resan till utbildningen i Linköping.

Tåget från Örebro gick hyfsat i tid, bytet i Hallsberg var några minuter försenat, men det kändes lugnt. I Katrineholm börjar problemen. Springer mellan tågen för att se att tåget mot Linköping är försenat i 30 minuter. Möter upp min nya kollega så jag slipper vänta ensam. Totalt får vi vänta 40 minuter sen kommer till slut tåget. Vi pustade ut men det blev inte långvarigt. I Norrköping fick vi byta till buss. Det blev en väntan där på 20 minuter. Vi kom i alla fall fram till Linköping och efter lite trassel med taxi även fram till hotellet. Trött och kall så det var bara in i en varm dusch och sen i säng.

Efter det väntade tre dagar med en intensiv men väldigt rolig kurs. Fick lära mig många nya saker för mitt nya jobb och träffa en brokig skara underbara människor. Jag har fått en bra grund att stå på inför mitt nya jobb, men känner mig långt i från färdigutbildad. Tur att det kommer lite mer kurser framöver.

Hemresan såg till en början ut att bli lugn. Taxi beställd och tågen verkade gå i tid. Någon timme innan det var dags kollade jag tågen och fick information om att tåget var inställt. 45 minuters väntetid på sj. Vi kom överens om att ta det när vi kom fram till centralen. Troligen skulle ju buss gå även då. Vi var fyra personer med fyra destinationer som stod kvar utanför KMC och väntade, alla andra hade fått transport. Klockan gick och ingen taxi kom. Efter diverse samtal kom taxin, men försent. Chauffören verkade totalt likgiltig att han missat oss och sa bara: Oj, nu kommer ni försent. Mycket riktigt. Kamraterna som skulle till Stockholm kunde bara se på perrongen hur tåget gled i väg och vår buss var redan borta. De hade tågbyten och flyg som väntade i Stockholm så de fick lite panik. Vi fick fatt på en underbar Mikael som jobbade på Sj som var helt underbar och försökte både lugna och hjälpa. Taxibolaget fick flera kängor och även fixa taxiresor till Stockholm och Värmland. Mina kursvänner verkade komma i väg med bil och jag blev ombokad på tåget över Mjölby. Hade kanske kunna fixa en taxi jag med, men jag kände att jag behövde en tågresa för själen. Jag var inte den som blev argast, jag tänkte hela tiden att "det löser sig". Kanske nunnornas förtjänst.

Två timmar på tåg med en fantastiskt bra bok i öronen gjorde att jag kom hem till Örebro lugn och harmonisk. Hade flyt även där så när jag klev av tåget gled 12:an in på resecentrum så jag kunde kliva på och komma hem. 1,5 timme efter den tiden som jag egentligen skulle varit hemma efter den ursprungliga planeringen. Slutet gott allting gott.

Tack och lov så har jag ledig dag i morgon så jag får en lång helg efter den här intensiva veckan. I morgon ska jag fixa lite här hemma och handla lite gotta till helgen. På kvällen blir det fredagsmys med mannen sen väntar en oplanerad helg. Kan bli båtmässa i Stockholm på lördag eller nåt annat spännande. Känner mig lite sugen på att gå på bio också. Jaja, helgen kan ge nästan vad som helst. Skönt att bara vara ledig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar