söndag 21 mars 2010

Nu har poletten trillat ner.

Nu har jag äntligen fattat att jag ska byta jobb. Det är faktiskt med sorg i hjärtat jag slutar jobba som sjuksköterska efter 18 år. Jag var lite blank i ögonen i veckan när jag jobbade mitt sista passJag var i 8 års åldern när jag bestämde att jag skulle bli sjuksköterska när jag blev stor. Mamma var svårt sjuk och låg på sjukhus i långa perioder. Sjuksköterskorna var på 70-talet vackra väna varelser med vita rockar, vita knästrumpor och vita träskor. En del hade till och med hätta på den tiden. Nu har jag aldrig själv haft den uniformen när jag varit i tjänst, men jag minns än hur vackra jag tyckte att de var. Mamma blev frisk och jag blev sjuksköterska. Vårdlinjen på gymnasiet var ett självklart val. Som undersköterska/skötare kom jag inglidande i psykiatrin på ett bananskal. Hade lika gärna kunnat hamna på Karlskoga Lasarett som undersköterska som att det nu blev skötare på Hålahults sjukhem. Det finns inte längre, inte heller stora Mellringe sjukhus med 24 avdelningar. I början på 90-talet var det kris på sjusköterske fronten inom psykiatrin så jag fick gå utbildningen med lön. Krisen finns kvar men inte den ersättningen för att få välutbildad personal. De 25 år jag jobbat inom psykiatrin har mycket hänt, det mesta till det bättre. Jag har jobbat inom 5 olika verksamhetsområden inom vuxenpsykiatrin så jag har som man säger en bred kompetens. På ren svenska så är jag en jäkligt bra sjuksköterska. Nu ska jag se vart den kompetensen leder mig i mitt nya uppdrag utanför det direkta vårdarbetet.

Jag är lite nervös för att börja jobba med helt nya saker i morgon. Snacka om att man bli barnslig när man är lite nervös. Funderar just nu mest på vad jag ska ha på mig i morgon, helt sjukt med tanke på att det är något som jag väldigt sällan tänker på i vanliga fall. Blomman jag fick av mina kära arbetskamrater ska stå i fönstret på mitt kontor och sen har jag köpt en bukett tulpaner som jag ska ha i vasen jag fick från VF när jag slutade i styrelsen. På det sättet kommer jag ha styrkan från de gamla uppdragen med mig på ett symboliskt sätt in i det nya.

1 kommentar:

  1. Du om någon kommer att fixa det galant...och ångrar du dig så finns alltid arbete för kompetenta sjuksköterskor. "Break a leg"

    SvaraRadera