tisdag 6 juli 2010

Irritationsmoment

Som cyklist i Örebro går det inte en dag utan att jag blir irriterad över mina medtrafikanter. Jag vet att vi cyklister som kollektiv är ett irritationsmoment för bilister, och ibland förstår jag det. Det är precis som att inga trafikregler gäller för vissa. Vill härmed göra vissa påpekanden. Högertrafiken gäller även cyklister. Fotgängare ska inte gå på cykelbanorna. Att skicka sms när man cyklar är precis lika dumt som att göra det när man kör bil. Paraply och mobil i ena handen och den andra på styret är också dumt. Att cykla i bredd är inte smart i rusningstrafik, stanna till i en park eller vid ett fik och prata med dina vänner istället.
Känner mig som en gnällkärring men det känns befogat och det är konstigt att det inte uppmärksammas mer.
Återinför Televinkens trafikskola obligatoriskt för alla barn i Sverige. Det jag lärde mig där sitter i ryggmärgen och kommer aldrig försvinna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar